سایه رنگ

سایه رنگ

سایه رنگ

سایه رنگ در روز چهارشنبه مورخه ی نهم آبان سال 1393 خورشیدی، به منظور ارائه خدمات مورد نیاز فرهنگیان و کاربران محترم ایرانی، طراحی و راه اندازی شد. khoshnoodmajid@gmail.com

آخرين نظرات
پيوندها

آموزش ابتدایی سایه رنگ

سایه رنگ را در تلگرام دنبال کنید:

کانال سایه رنگ

فروشگاه آموزش ابتدایی سایه رنگ

  • ۰
  • ۰

همکاران و اولیای گرامی مقطع ابتدایی؛

انفجار رنگ ها را ببینید!!!

زمانی که مقدار کمی از شیر را با کمی از رنگ خوارکی ترکیب می‌کنید و سپس مقداری مایع ظرفشویی به آن اضافه می‌کنید چیزهای بسیار جالبی رخ خواهد داد. از این آزمایش می‌توانید برای غافلگیر کردن دوستانتان استفاده کنید و با استفاده از آن رازهای مایع ظرفشویی را فاش کنید.

وسایل مورد نیاز؛
•شیر
•بشقاب غذاخوری
•رنگ خوراکی (قرمز، زرد، سبز، آبی)
•گوش پاک کن
•مایع ظرف‌شویی
ادامه آزمایش را در ادامه مطلب مطالعه بفرمایید...

آزمایش؛
1)مقداری از شیر را به داخل بشقاب بریزید به طوری که به قطر نیم سانتی‌متر از محفظه داخل بشقاب را پر کند. سعی کنید شیر همه سطح ظرف را بپوشاند.

2)یک قطره از هر چهار رنگ قرمز ، زرد ، آبی و سبز را به شیر اضافه کنید. قطرات را در وسط بشقاب شیر و کاملا نزدیک به یکدیگر قرار دهید.
3)برای این قسمت آزمایش از یک گوش پاکن تمیز استفاده کنید. فکر می‌کنید که زمانی که با نوک گوش پاکن وسط شیر را لمس می‌کنید چه اتفاقی خواهد افتاد. البته دقت کنید که ظرف شیر تکان نخورد فقط و فقط با نوک گوش پاکن وسط آن را لمس کنید. مشاهده می‌کنید که اتفاق خاصی نمی‌افتد!
4)در این مرحله یک قطره از مایع ظرفشویی به انتهای دیگر گوش پاک کن اضافه کنید. حالا آن قسمت از گوش پاکن که به مایع ظرفشویی آغشته شده است را در وسط ظرف شیر قرار دهید و به مدت ۱۰ الی ۶۰ ثانیه نگهدارید. به ترکیب شدن رنگ‌ها نگاه کنید.
5)قطره‌ای دیگر از مایع ظرفشویی را به نوک گوش پاک کن اضافه کنید و بار دیگر این آزمایش را انجام دهید. سعی کنید این کار با قسمت‌های مختلف شیر انجام دهید.
متوجه خواهید شد که رنگ‌ها در داخل شیر حتی زمانی که گوش پاک کن وجود ندارد شروع به حرکت می‌کنند. چه چیزی باعث حرکت رنگ‌ها در داخل شیر می‌شود؟
این آزمایش چگونه کار می کند؟
درصد زیادی از شیر را آب تشکیل می‌دهد اما شامل موادی همچون ویتامین، مواد معدنی، پروتئین و همچنین ذرات ریز چربی نیز می‌باشد که در محلول شیر قرار دارد. چربی و پروتین‌ها نسبت به تغییرات در محلول اطراف خود (شیر) حساس هستند.
به هم ریختن رنگ‌ها به دلیل خاصیت شیمیایی قطره مایع ظرفشویی است. چرا که ویژگی‌های دو قطبی مایع ظرفشویی باعث تضعیف ترکیب‌های شیمیایی می‌شود که پروتین‌ها و چربی‌ها را در محلول کنار هم حفظ می‌کند.
یکی از قطب‌های مایع ظرفشویی یا همان هیدروفلیک (جاذب آب) در آب حل شده و قطب دیگر هیدروفوبیک (دافع آب) به توده‌های چربی در شیر می‌چسبند. به همین دلیل است که چنین حالت جالبی بوجود می‌آید.
مولکول‌های چربی درمسیر مولکولهای مایع ظرفشویی تجمع کرده با آنها ترکیب شده و پیوند می‌خورند. در طول حرکت همه این مولکولهای چربی، مولکولهای رنگی، همراه با حرکت مولکولهای چربی حرکت می‌کنند و ما را قادر می‌سازند تا حرکت‌های غیر قابل مشاهده مولکولها را ببینیم. زمانی که مایع ظرفشویی کم کم با تمام شیر ترکیب می‌شود این عمل کمتر و کمتر شده تا در نهایت خاتمه می‌یابد.
سعی کنید با اضافه کردن قطره‌ای دیگر از مایع ظرفشویی ببینید آیا جابجایی بیشتری رخ می دهد یا خیر؟ اگر چنین باشد پس شما کشف کرده‌اید که هنوز هم مولکولهای چربی‌ای وجود دارند که به دنبال مولکولهای رنگی هستند تا با آنها ترکیب شوند. یک قطره دیگر از مایع ظرفشویی را اضافه کنید و این آزمایش را انجام دهید.


تحقیق کنید؛
آزمایش تغییر رنگ شیر یک آزمایش بسیاز جذاب و آموزنده است. اما این فقط یک آزمایش است. به نظر شما چطور می‌شود این کار را آنقدر بزرگتر و گسترده‌تر کرد که بتوان آن را یک پروژه علمی تلقی کرد؟
این آزمایش را این بار به جای شیر با آب انجام دهید. آیا همان نتیجه را بدست می‌آورید چرا؟
چه نوع شیرهایی برای این آزمایش بهتر نتیجه می‌دهند؟ کم چرب، پرچرب، خامه ای؟ آیا مقدار چربی موجود در شیر تاثیر گذار است یا خیر؟
دقت کنید: مایع ظرفشویی را تغییر ندهید از یک مایع ظرفشویی در تمام این آزمایشات استفاده کنید. نوع رنگ و مقدار آن را تغییر ندهید. مقدار مایعی را که به ظرف اضافه می‌کنید کم و زیاد نکنید. چرا که همه این مراحل این تضمین را می‌دهند که شما شرایط را تا حد امکان به صورت استاندارد حفظ کرده‌اید و تنها منتظر کشف یک متغیر هستید. در این حالت متغیر همان شیر خواهد بود. از تمام واکنش‌ها عکس تهیه کنید در صورت امکان فیلمبرداری کنید تا کشفیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.
در مرحله بعد می‌توانید با ثابت نگه داشتن نوع شیر و رنگ، تاثیر انواع مختلف مایع ظرفشویی را در این آزمایش بررسی کنید.

نظرات (۱)

خیلی ازتون ممنونم واقعا نتیجش رو لازم داشتم
ولی هنوز خیلی آزمایش مشهوری نیست
با این حال فوق العادس

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی