سایه رنگ

سایه رنگ

سایه رنگ

سایه رنگ در روز چهارشنبه مورخه ی نهم آبان سال 1393 خورشیدی، به منظور ارائه خدمات مورد نیاز فرهنگیان و کاربران محترم ایرانی، طراحی و راه اندازی شد. khoshnoodmajid@gmail.com

آخرين نظرات
پيوندها

آموزش ابتدایی سایه رنگ

سایه رنگ را در تلگرام دنبال کنید:

کانال سایه رنگ

فروشگاه آموزش ابتدایی سایه رنگ

  • ۰
  • ۰
نماز تشکر از خداست؛نماز سرچشمه پاکیهاست . کودکان ما؛ آیند سازان متعهدومومن خواهند بود زمانی که روح وجسمشان ؛از چشمه های پر فیض نماز سیراب گردد.

بی تردید خداوند متعال در قرآن کریم اقامه نماز را وظیفه ثابت و لایتغیر هر انسانی می داند و می فرماید: "ان الصلوه کانت علی المومنین کتابا و موقوتا" "به درستی که نماز بر مومنان ثابت و واجب گردیده است"(سوره نساء، آیه 103).

چه زیباست تا با آموزش عملی نماز در مدارس ابتدایی ؛وجود فرزندانمان را با عطر جاویدان این فریضه ی الهی صفا بخشیم چرا که امام علی (ع) می فرمایند:"العلم فی الصغر.کاالنقش فی الحجر" "یادگیری علم ودانش در کودکی همچون نقشی است که در سنگ ایجاد میگردد."

همکاران گرامی در این پست تصاویری زیبا و گرافیکی جهت آموزش عملی و البته تصویری تیمّم ، وضو ، اذان ،اقامه و نماز چهار رکعتی آماده کرده ام که امیدوارم در کلاس درس مفید واقع بشه...منتظر نظرات خوب شما عزیزان هستم...




درقسمت ادامه مطلب پس از دانلود می توانید راههای ترویج نماز در مدارس را نیز مطالعه بفرمایید...



راههای ترویج نمـــــاز در مدارس

1- تقویت گرایش مذهبی دانش آموزان : دانش آموزان خود علاقه مند به مسائل مذهبی می باشند و این یک نیاز درونی که مسائل تربیتی خانواده و جامعه و غیره در آن موثر بوده است و می باشد.

2-آشنایی دانش آموزان با احکام نماز : بر پدران ومادران و اولیاء مدرسه لازم است که دانش آموزان را با نماز و احکام آن وضو ، طهارت ، مبطلات غیره آشنا می کنند.

3- برنامه ریزی بنا به جنسیت و پایه تحصیلی : در مدارس ابتدایی اجرای جشن تکلیف در مدارس دخترانه و فراهم نمودن چادر نماز و شرکت دانش آموزان در نماز جماعت مسجد محل در نماز جمعه موثر است.

4- اعتقادات مذهبی اعضای خانواده از عملکرد تربیتی والدین ، میزان تحصیلات و شغل اثر گذار است:پدر و مادر یا اعضای خانواده و تحصیلات و آگاهی خانواده شغل مناسب که در کنار هم بودن تاثیر دارد .

5- حضور دبیران کارکنان مدرسه در نماز جماعت : در صورتی که دبیران و کارکنان در نماز جماعت حضور داشته باشند بر حضور فعال دانش آموز تاثیر گذار و موثر است .

6- روابط صمیمانه اولیاء مدرسه با همدیگر و دانش آموزان : نماز در کنار هم بودن اعضاء با هم است یعنی کسی در ظاهر بر کسی برتری ندارد و در ارتباط با هم صمیمی باشد دانش آموز بداند در برابر خداوند کسی بر کسی برتری ندارد و اخلاق و منش اولیاء مدرسه در نمازخانه بخاطر خداست.

7- حضور مربی تربیتی در مدرسه : مربیان از کسانی هستند که وقت و فرصت جهت این امر دارند اما بعضی از مدارس به علت تعداد کم دانش آموز مربی ندارد .

8- میزان محبوبیت مربی تربیتی :اگر مربی محبوب باشد پیش دانش آموزان بر رونق نماز جماعت می افزاید .

9- تشویق دانش آموزان : تشویق کلامی، مادی ، غیره بر حضور آنان می افزاید .

10- اهمیت دادن به حضور دانش آموزان در مدرسه : به حضور دانش آموزان در نماز جماعت اهمیت داده شود .

11- ارتباط معلمان بادانش آموز ان:نماز باعث ارتباط فیزیکی و کنار هم بودن است و باعث می شود که علاقه قلبی دو سویه بیشتر شود .

12- برنامه ریزی مدیران و مربیان برای اقامه نماز: اهمیت به نماز ، نصب برنامه نماز جماعت در تابلو واعلام در مراسم صبحگاه و ظهر گاهی تاثیر نیست .

13- کیفیت برنامه ریزی مدارس : زمان اجرای نماز ، مدت اجرا، فراهم آوردن شرایط برای حضور دانش آموزان بر شکوه نماز جماعت می افزاید .

14- کیفیت آموزشی در مدرسه : چگونگی آموزش در مدرسه در رابطه با مسائل دینی و احکام تاثیر بسزایی دارد.

15- کیفیت فوق برنامه ها : فوق برنامه یک مکمل آموزشی است زمان ، مدت استراحت ، کیفیت آموزشی در آنها بر نماز تاثیر دارد .

16- وجود کتابهای دینی و نشریات : در مدرسه باید کتاب و نشریه ها و منابع جهت برآورد نیاز های دانش اموزان باشد.

17- وضعیت اعتقادی دوستان و همسالان : با توجه به سن دانش آموزان و تاثیر پذیری خیلی زیاد از همسالان اولیای دانش آموزان و مدرسه مواظب باشند که علاوه بر ارتباط ظاهری بعد اعتقادی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

18- نقش معاشرت دوستان و همسالان : رفت و آمد بین راه مدرسه ارتباط خانواده با افراد بر نماز و اعتقاد تاثیر گذار است و اینکه با چه خانواده هایی و افرادی ارتباط دارد.

19- عوامل مربوط به جو و محیط اجتماعی : در جامعه ای که زمینه رشد و تبلیغ مسائل دینی باشد با جامعه ای که چنین نباشد تربیت و علاقه دانش آموزان متفاوت است .

20- تبلیغات رسانه های گروهی : رسانه های تبلیغاتی نقشی که ایفا می کنند معجزه آساست اما باید برنامه های غنی داشته باشند درواقع باید متناسب با نیازها روانی دانش آموزان باشد.

21- نقش پذیری الگو های اجتماعی : افرادی که در اجتماع از ورزشکاران ، دانشمندان ، و غیره هستند نقش اصلی ایفا می کنند که خود اهل باشند دانش آموز نقش می پذیرد .

22- تشکیل ستاد اقامه نماز در آموزشگاه ، اداره ، و حضور نماینده دانش آموزان در آن : بر اهمیت موضوع می افزاید در صورتی که ظاهری و سوری نباشد.

23- ارتباط گروه های دانش آموزان عضو ستاد مدارس با هم: دانش آموزانی که ستاد اقامه نماز مدارس هستند با هم جلساتی داشته باشند و از تجربیات هم استفاده کنند.

24- مشارکت دانش آموزان در فعالیت نماز خانه و برپایی نماز جماعت : اگر به دانش آموزان مسئولیت و نقش واگذار گردد لذت می برندو بر سایرین تاثیر مثبت دارند مانند منظم نمودن سجاده ها .

25- تکریم دانش آموزان فعال : از دانش آموزانی که در نماز خانه فعالند باید تقدیر شود. مثلا امورات بهداشتی ، روشنایی نظم را بر عهده دارد .

26- برگزاری مسابقه آموزشگاهی ، شهرستانی ، استانی ، کشوری در مورد احکام و فلسفه نماز : بر اهمیت آن می افزاید.

27- تهیه تراکت و بروشور های جذاب در زمینه نماز و نماز جماعت میان دانش آموزان و معلمان

28- برپایی نمایشگاهی از آثار هنری و فرهنگی مربوط به اقامه نماز : در آموزشگاه، شهرستان، استان ، و کشوری که اهمیت موضوع را می رساند.

29- برنامه ریزی جهت جذب دانش آموزان : در نمازخانه با نظر خواهی از دانش آموزان فعال و اهمیت دادن به نظر آنها .

30- پذیرایی از دانش آموزان شرکت کننده : در نماز خانه بعضی از اوقات تاثیر بسزایی دارد.

31- اختصاص زنگ نماز در مدارس : با توجه به اینکه اوقات شرعی با ساعات کار اداری همخوانی ندارد یکی از مشکلات برگزاری نماز در مدارس نبود وقت مناسب است اگر در یک زنگ دقایقی بعنوان زنگ نماز پیش بینی شود خیلی موثر است .

32- تامین نیروی انسانی مناسب جهت جذب و تربیت مربیان و دانش آ موزان : این به یک برنامه طولانی مدت و دارای هزینه می باشد که باید برنامه ریزان سطح کلان به این مهم توجه کنند .

33-طول ندادن بیش از حد به نماز: زیرا حدیث است که بخاطر رعایت حال پیران و کودکان باید نماز طولانی نباشد .

34- تقدیر از همکاران فعال در نماز به صورت مادی و معنوی : مثلا" اعطای تقدیر نامه از طرف مدیر مدرسه یا مدیریت منطقه یا هدیه ای مادی که باعث ایجاد انگیزه در همکاران می شود .

35-انتخاب امام جماعت فعال و خوش اخلاق : امام جماعتی موفق است که نماز را به عنوان یک وظیفه دینی انجام دهد و با مطالعه برآگاهی های خود افزوده و دانش آموزان را نسبت احکام و اهمیت نمازآشنا کند . با توجه به اصل تولی و تبری با دانش آموزان دوست باشد .

36- استفاده از نظریات و پیشنهادات و دست ساخته ها و هنر نمایی دانش آموزان و همکاران در مدرسه و برجسته نمودن این فعالیتها جهت تشویق سایرین.

37- سرویس بهداشتی مناسب : از جهت تعداد به نسبت دانش آموزان ، نظافت ، و مکان.

38- وضو خانه مناسب : آب گرم ، محل مناسب جهت وضو -صابون مایع.

39- نوشتن دعاو احادیثی در زمینه وضو جهت اطلاع و آگاهی دانش آموزان.

40 - نزدیک بودن سرویس بهداشتی و وضو خانه به نماز خانه که وقت دانش آموزان زیاد تلف نشود .

41- وجود دمپایی لازم برای وضو گرفتن : با توجه به حساسیت دانش آموزان نسبت به نظافت و کفشهایشان وجود دم پایی لازم و ضروری است.

42- نمازخانه باید مجهزبه وسائل حرارتی مناسب باشد : نماز خانه سرد مکان مناسبی برای نماز خواندن نیست و دانش آموزان استقبال نمی کنند.

43- در فصل گرما وسایل خنک کننده ضروری است .

44- نمازخانه از میان اتاقها مناسب ترین و بهترین اتاق باشد .

45- فضای مناسب جهت حضور دانش آموزان نماز خوان در نماز خانه وجود داشته باشد.

46- نمازخانه از نظر فرش مناسب باشد .

47- پرده، سجاده ، جاکفشی مناسب موجود باشد .

48- وقتی مناسب برای ادای نماز و قرار بدهیم .

49- طرح سوال دینی و قرآنی و در نظر گرفتن جایزه ای برای برندگان.

50- نصب پوستر های آموزشی نماز .

51- تشویق دانش آموزان نماز خوان در مراسم صبحگاه و ظهرگاه.

52- راه اندازی اردوی نماز برای دانش آموزان نماز خوان .

53- دعوت از شخصیت های مذهبی شهرستان جهت ایراد سخنرانی و راهنمایی دانش آموزان.

54-اجرای نمایش ،تاتر ، سرود، در ارتباط با نماز.

55- اختصاص یک تابلوی اعلانات به نماز.

56- نمایش فیلم های کوتاه در ارتباط با نماز.

57- نشست با دانش آموزان مدارس همجوار و استفاده ازنظریات ابتکارات و خلاقیت های آنها.

58- نیاز سنجی از دانش آموزان مدرسه .

59- تهیه تلویزیون ، CD ، DVD ، در نماز خا نه برای نمایش فیلم های دینی و مذهبی .

60- نمازخانه از لحاظ نور و هوا مشکلی نداشته باشد .

61- وجود کتابخانه کوچکی مختص به نمازخانه حاوی کتاب احکام ، قرآن ، رحل قرآن و ......

62 - مسابقه روزنامه دیواری-شعر- نقاشی- دکلمه- احادیث- در میان دانش آموزان.


نظرات (۱)

  • آقای دارستانی
  • سلام اگر با تبادل لینک و دنبال کردن مواغق بودید خبر دهید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی